Kan voeding van invloed zijn op jouw humeur?

Voeding invloed op jouw humeur
voeding invloed op jouw humeur

Heeft voeding invloed op jouw humeur, vraag het aan de diëtist? Als het op stress aankomt zijn er zijn twee soorten mensen in de wereld. Ten eerste zijn er mensen die, wanneer ze gestrest zijn, alles eten wat ze kunnen zien. Dan zijn er nog die helemaal stoppen met eten. Voeding kan een integraal antwoord zijn op onze emoties – eetaanvallen, troostrijk eten en meer. Maar wist je dat hoe en wat je eet, ook uw humeur beïnvloedt? Daarom is het misschien niet het beste idee om naar die reep te reiken als je je neerslachtig voelt. Dit is waarom. Voor vragen bel een diëtist.

 

Voeding is brandstof
Voeding is brandstof
Voeding is brandstof

Je brein is een 24/7 machine. Of je nu wakker bent of slaapt, het is er op de achtergrond en helpt je ademen, bewegen, voelen en nog veel meer.

Maar wat voedt deze krachtpatser? Eten natuurlijk. Je hersenen hebben calorieën nodig om te functioneren en te doen waar ze goed in zijn.

Maakt het uit waar je die calorieën vandaan haalt? Ja! Beschouw je brein als een voertuig. Geef hem brandstof van lage kwaliteit en het zal niet lang meer duren voordat die motor begint te sputteren, of misschien merk je dat hij niet zo ver gaat. Verander dat in hoogwaardige spullen en je zult een langere, soepelere rit ervaren.

Waar kies jij voor? 

Zie hetzelfde geldt voor je lichaam. Voeg brandstof van lage kwaliteit toe, die lege calorieën uit geraffineerd voeding dat grote hoeveelheden vetten, suikers en andere onaangename dingen bevat, en je zult je behoorlijk vreselijk voelen. Een slechte voeding wordt al lang in verband gebracht met:

Verwissel dat nu voor dingen van hoge kwaliteit. Dus kies voor pure producten zoals fruit, groenten en voeding met hoge waarde aan vezels. En ontdek en ervaar wat deze voedingstoffen, vitamines en mineralen voor jou kunnen betekenen.

Voeding dat goed (en slecht) is voor je humeur
Voeding dat goed en slecht is voor jou humeur
Voeding dat goed en slecht is voor jou humeur

Je kent de basis, maar laten we het eens bekijken en opsplitsen. Welke soorten voeding moet je eten voor een goed humeur?

De goede
De slechte
3 manieren waarop wat u eet, uw humeur beïnvloedt

Misschien voel je de connectie tussen die afhaalmaaltijd voor fastfood en je humeur de volgende dag, maar wat gebeurt er achter de schermen. Dit is het lage dieet versus uw humeur.

 

  1. Stress en onbedwingbare trek

Als je gestrest bent, maakt je lichaam cortisol vrij. Dit staat bekend als het vlucht- of vechthormoon. Hoewel het je lichaam helpt om te gaan met elke ‘aanval’ die het waarneemt, grijpt het in ruil daarvoor energie uit het lichaam en zorgt het voor een daling van de bloedsuikerspiegel.

stress en vermoeidheid
stress en vermoeidheid

Na de aanvankelijke high (stress), kun je je moe en uitgeput voelen. Als de druk langdurig is, kan dit effect worden versterkt. Tijdens een moeilijke studieperiode zou je bijvoorbeeld trek kunnen hebben in frites of andere snacks.

 

Na dit effect geeft het lichaam om de verliezen terug te verdienen vervolgens een hormoon af dat glucocorticoïden wordt genoemd. Hun rol is om de verloren energievoorziening terug te winnen. Hoe doen ze dat? Door je lichaam naar suiker en koolhydraten te laten snakken om te herstellen wat het heeft verloren.

 

  1. Zeg hallo tegen serotonine

Serotonine is een feel-good hormoon. Het helpt het lichaam bij het reguleren van slaap, eetlust en stemming en heeft zelfs invloed op hoe je pijn voelt. Als je dit hormoon mist, ben je snel gespannen, geïrriteerd, moe en snel gaan huilen.

De truc met dit nuttige hormoon is dat het bijna altijd (95%) in het spijsverteringskanaal wordt aangemaakt. Dat betekent dat wat je eet, van invloed is op je vermogen om het te maken. Eet ongezond en er kunnen ontstekingen ontstaan ​​in het darmmicrobioom, waardoor de productie van serotonine wordt geremd.

Eet goed, dan zul jij je veel beter voelen. Traditionele diëten, zoals het mediterrane en Japanse dieet, die zich richten op vers fruit en groenten en zeevruchten, stimuleren goede bacteriën in de darmen en reguleren de productie van serotonine.

 

  1. De “hanger” is echt
Prikkelbaar
Prikkelbaar

Ontbijt overgeslagen, lunch gemist, niet op tijd terug voor het avondeten? Misschien voel je je nu een beetje boos, toch? Dat is moeilijk.

Als jouw lichaam honger heeft, daalt je bloedsuikerspiegel, waardoor voel je je moe. Dus het eerste dat je lichaam doet, is proberen dit gevoel te stoppen. Om dit te doen, geeft het cortisol en epinefrine af in het lichaam om die niveaus weer op te voeren. De bijwerking? Prikkelbaarheid. Zowel cortisol als epinefrine kunnen je dat chagrijnige gevoel geven.

Vervolgens stuurt het lichaam je signalen, het is tijd om te eten. Om dit te doen, is het onder andere Neuropeptide Y. Dit hormoon vertelt je lichaam dat het tijd is voor eten, het zorgt er ook voor dat je je agressiever voelt. Bind deze samen en je hebt één hangry-persoon.

 

Slechte voeding afronden

Laten we het simpel houden. Hier is het verband tussen voeding en stemming. 

Hongerig?

Je lichaam geeft hormonen af ​​om de gevolgen van uithongering te verminderen en geeft aan dat het tijd is om te eten. De hormonen die het afgeeft, kunnen ervoor zorgen dat jij prikkelbaar bent en je hongerig voelt en naar al die slechte koolhydraten en suikers verlangt.

Iets slechts gegeten?

Wanneer je ongezond eet, zeker voor langere tijd, heeft dit een negatief effect op je lichaam en geest. Sterk bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen die veel vetten en suikers bevatten, creëren een chemisch effect in jouw lichaam en geest, waardoor je meer hunkert, maar op de lange termijn jouw humeur verlaagt.

Dus, wat kun je eten als je gestrest bent, waardoor je je beter voelt, maar je dieet niet verpest?

 

Beste goed humeur voeding

Vergeet de snelle oplossingen en de slechte voeding. Hoewel ze onmiddellijke verlichting kunnen bieden aan wat je op dit moment voelt, is het geen goede brandstof voor je lichaam. Onthoud dat goede voeding je na een tijdje een beter gevoel gaat geven. Je zult behoorlijk chagrijnig zijn. Dat komt omdat die snelle oplossing een stijging en daling van uw bloedsuikerspiegel heeft veroorzaakt. Ik help je graag op weg.

Dus verhonger je hersenen en lichaam niet, en laad ze niet met suiker, maar snack voorzichtig. Gezonde, voedzame snacks kunnen jouw denkkracht stimuleren en jouw humeur reguleren, zodat je meer jezelf wordt. Wat heb jij nodig voor een goed humeur.

  1. Noten

Perfect voor een knapperige trek, noten zitten boordevol elementen die perfect zijn voor je emotionele (en fysieke) overleving. Ze bevatten magnesium (essentieel voor het bestrijden van stress), omega 3 (helpt bij het verlichten van depressie), tryptofaan (goed voor balans) en selenium (voor hersencapaciteit).

  1. Donkere chocolade

Ben je een zoetekauw? Zelfs als je gestrest bent, hoef je jezelf dit niet te verbieden. Donkere chocolade heeft een aantal geweldige eigenschappen. Behalve dat het boordevol antioxidanten zit, stimuleert pure chocolade serotonine.

  1. Aardbeien

Er gaat niets boven een heldere zomerbes voor een slecht humeur. Hoewel een aardbei misschien niet jouw favoriete snack is voor een zware dag, zou het dat wel moeten zijn. Aardbeien, rijk aan vezels en boordevol vitamine C, kunnen cortisol in het bloed verlagen, wat betekent dat er minder stress in het lichaam is.

  1. Rooibosthee

Rijk van smaak, rood van toon, als je geen zin hebt, is het tijd voor een brouwsel. De Britten geloven misschien dat een kopje thee alles kan genezen, en hoewel het niet 100% waar is, is er veel dat een klein kopje kan doen. Het drinken van Rooibos-thee bij stress kan stresshormonen helpen verminderen. En niet alleen dat, het is ook een uitstekende vetvechter. Het bevat aspalathine, dat de vorming van nieuwe vetcellen remt. Lees ook het artikel over eetbuien en een gezond weekmenu.

  1. Eieren

Gekookt, roerei, gepocheerd. Kies je eigen stijl. Eieren bevatten vitamine D en proteïne, die je bloedsuikerspiegel helpen stabiliseren, ze geven jou een vol gevoel en hebben invloed op de welzijnshormonen. Combineer dit met avocado en wat volkoren toast voor een gezonde, voedzame snack die stress bestrijdt en je een tevreden maakt.

Meer vragen over hormonen en wat voor soort dieet? Bel of mail mij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.