PCOS en gezonde voeding

Gezonde voeding bij PCOS
Gezonde voeding bij PCOS

Vraag je diëtist naar PCOS en gezonde voeding. Polycysteus ovariumsyndroom is een aandoening die hormonale onevenwichtigheden en problemen met het metabolisme veroorzaakt. Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) is een veel voorkomende gezondheidstoestand die wordt ervaren door een op de 10 vrouwen in de vruchtbare leeftijd. PCOS kan ook leiden tot andere ernstige gezondheidsproblemen, zoals diabetes, cardiovasculaire problemen, depressie en een verhoogd risico op endometriumkanker. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat voeding de impact van PCOS kan helpen verminderen. Vragen over PCOS-dieet, neem gerust contact op.

Hoe beïnvloedt voeding PCOS?

Een dieet met vezelrijke voeding kan mensen met PCOS helpen. Twee van de belangrijkste manieren waarop voeding PCOS beïnvloedt, zijn gewichtsbeheersing en insulineproductie en -resistentie.

Insuline speelt echter een belangrijke rol bij PCOS, dus het beheersen van het insulinegehalte met een PCOS-dieet is een van de beste stappen die mensen kunnen nemen om de aandoening te beheersen.

Veel mensen met PCOS hebben insulineresistentie. In feite ontwikkelt meer dan 50 procent van degenen met PCOS vóór de leeftijd van 40 jaar diabetes of pre-diabetes. Diabetes houdt rechtstreeks verband met hoe het lichaam insuline verwerkt.

Het volgen van een dieet dat voldoet aan de voedingsbehoeften van een persoon, een gezond gewicht handhaaft en een goed insulinegehalte bevordert, kan mensen met PCOS helpen zich beter te voelen.

Voeding om te eten

Uit onderzoek is gebleken dat wat mensen eten een significant effect heeft op PCOS. Dat gezegd hebbende, er is momenteel geen standaarddieet voor PCOS.

Er is echter brede overeenstemming over welke voedingsmiddelen een gezonde uitwerking hebben en de klachten van PCOS onder controle te houden. En welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden.

Drie diëten die mensen met PCOS kunnen helpen hun symptomen te beheersen, zijn:

Een onderzoek uit 2015 wees uit dat zwaarlijvige vrouwen die 8 weken lang een speciaal ontworpen DASH-dieet volgden, een afname van insulineresistentie en buikvet zagen in vergelijking met vrouwen die niet hetzelfde dieet volgden.

Een gezond PCOS-dieet kan ook de volgende voedingsmiddelen bevatten:
Onderzoekers die naar een reeks gezonde dieetplannen keken, ontdekten de volgende kleine verschillen. Bijvoorbeeld:

Over het algemeen hebben onderzoeken aangetoond dat afvallen vrouwen met PCOS helpt, ongeacht het specifieke soort dieet dat ze volgen.

Eten om te vermijden
Over het algemeen moeten mensen met een PCOS-dieet voedingsmiddelen vermijden die al algemeen als ongezond worden beschouwd. Deze omvatten:
fastfood
Fastfood
Andere veranderingen in levensstijl
Veranderingen in levensstijl kunnen mensen met PCOS ook helpen de aandoening te beheersen. Onderzoek heeft aangetoond dat het combineren van een PCOS-dieet met lichaamsbeweging tot de volgende voordelen kan leiden:
Studies hebben ook aangetoond dat gedragsstrategieën vrouwen kunnen helpen de doelstellingen voor gewichtsbeheersing te bereiken die op hun beurt helpen bij het beheersen van PCOS-symptomen.
Deze praktijken omvatten:
Het verminderen van stress door voldoende slaap krijgen, overmatige toewijding te vermijden en tijd vrijmaken om te ontspannen, kan iemand ook helpen om PCOS te beheren. Heb je vragen of wil je dit voedingsadvies op maat ontvangen, neem dan contact met mij/diëtist op.

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.