De gezondheidsvoordelen van avocado olie

wetenschap-gezondheid-avocado-olie
wetenschap-gezondheid-avocado-olie

wetenschap-gezondheid-avocado-olie

Botanisch

Botanisch gezien is avocado een vrucht en valt hij dus onder de fruitsoorten. Toch rekenen we avocado tot de groenten, omdat we hem vaak als groente eten. Avocado is de vrucht van de Persea gratissima (avocadoboom). De avocado boom kent zijn oorsprong in het subtropische gedeelte van Midden-Amerika, waar hij al meer dan 7000 jaar wordt gecultiveerd. Avocado olie wordt geperst uit het vruchtvlees. De avocado pit zelf bestaat 25% uit olie. Wat is de wetenschappelijke gezondheidsvoordeel van avocado olie.

De avocado is een bijzondere vrucht. In tegenstelling tot de meeste soorten fruit is het rijk aan gezonde vetten en wordt het vaak gebruikt om olie te produceren. Hoewel avocado-olie niet zo bekend is als olijfolie, is het net zo gezond en lekker. Avocado-olie heeft ook tal van voordelen, die grotendeels verband houden met het gehalte aan antioxidanten en gezonde vetten.

 

 Hier zijn 10 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van avocado-olie. 

  1. Rijk aan oliezuur, een zeer gezond vet

De avocado olie is rijk aan vitamine A, D en E en carotenoïden. De verhouding van de vetzuren zijn als volgt: 70% enkelvoudig onverzadigd, 10% meervoudig onverzadigd, en 20% verzadigde vetzuren. Avocado olie is bijzonder rijk aan oliezuur. De avocado bevat zowel omega 3, omega 6 vetzuren en omega 9 vetzuren. Hoewel avocado-olie een hoge verhouding tussen omega-6 en omega-3 (13: 1) heeft, hoeft dit geen probleem te zijn, aangezien de totale hoeveelheid omega-6 relatief laag is.

wetenschap-gezondheid-avocado-olie
wetenschap-gezondheid-avocado-olie

Avocado-olie is de natuurlijke olie die uit het vruchtvlees van een avocado wordt geperst. Bijna 70% van de avocado-olie bestaat uit gezond oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd omega-9-vetzuur. Dit vetzuur is ook het hoofdbestanddeel van olijfolie en wordt verondersteld gedeeltelijk verantwoordelijk te zijn voor de gezondheidsvoordelen ervan.

DUS:

Het meest voorkomende vetzuur in avocado-olie is oliezuur. Oliezuur biedt een tal van  gezondheidsvoordelen.

 

 

  1. Vermindert cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Verschillende onderzoeken hebben voordelen voor de gezondheid van het hart gemeld. In een dierenonderzoek werd avocado-olie vergeleken met kokos-, olijf- en maïsolie. Het blijkt dat avocado-olie gunstige effecten heeft op het cholesterolgehalte in het bloed (4). Bovendien blijken avocado-olie en olijfolie het meest effectief te zijn bij het verhogen van HDL, het ‘goede’ cholesterol. Bij dieren kan avocado-olie de triglyceriden in het bloed en het LDL-cholesterolgehalte verlagen, evenals de bloeddruk verlagen.

DUS:

Een paar studies bij dieren (zie: noot 1 onderaan artikel) tonen aan dat avocado-olie de gezondheid van het hart ten goede kan komen, inclusief verlaagde bloeddruk en cholesterol in het bloed.

 

  1. Hoog in luteïne, een antioxidant met voordelen voor de ogen

Avocado-olie is een relatief goede bron van luteïne, een carotenoïde die van nature in je ogen wordt aangetroffen. Het werkt als een antioxidant die voordelen heeft voor de gezondheid van het oog. Het eten van veel luteïne kan het risico op grijze staar (cataract) en leeftijdsgebonden slijtage van het centrale netvlies (macularius degeneratie) verminderen, wat veelvoorkomende leeftijd gerelateerde oogziekten zijn. Je lichaam maakt geen luteïne aan, dus je moet het uit je voeding halen.

DUS:

Luteïne is een carotenoïde die voorkomt in avocado-olie. Deze voedingsstof verbetert de gezondheid van het oog en kan het risico op aan leeftijd gerelateerde oogziekten verlagen.

 

  1. Verbetert de opname van belangrijke voedingsstoffen

Sommige voedingsstoffen hebben vet nodig om door uw lichaam te worden opgenomen. Onder deze zijn de carotenoïde antioxidanten, dit zijn pigmenten die in veel plantaardig voedsel worden aangetroffen. Fruit en groenten die rijk zijn aan carotenoïden, bevatten echter doorgaans weinig vet. In een onderzoek (systematische review) is aangetoond dat het toevoegen van avocado-olie aan een salade met wortels, snijsla en spinazie de opname van carotenoïden verhoogde. De toename was aanzienlijk 4,3 tot 17,4 keer in vergelijking met een salade zonder vet.

DUS:

Er is een goede reden om een ​​gezonde bron van vet zoals avocado-olie op te nemen bij het eten van groenten, omdat het de opname van carotenoïde antioxidanten tot wel 17 keer kan verhogen.

wetenschap-gezondheid-avocado-olie
wetenschap-gezondheid-avocado-olie
  1. Kan symptomen van artritis verminderen

Artritis is een ziekte waarbij sprake is van een pijnlijke ontsteking van de gewrichten. Het komt veel voor en treft miljoenen mensen over de hele wereld. Artrose is de meest voorkomende vorm van artritis. Het wordt geassocieerd met de afbraak van kraakbeen in gewrichten. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat extracten van avocado- en sojaolie, avocado de pijn en stijfheid die gepaard gaan met artrose kunnen verminderen. Een combinatie van avocado- en sojaolie-extract lijkt vooral gunstig te zijn voor mensen met artrose in de heup en knie.

DUS:

Meerdere onderzoeken hebben gemeld dat een combinatie van avocado- en sojaolie-extract de symptomen van artrose kan verlichten.

 

  1. Kan helpen bij het voorkomen van tandvleesaandoeningen

Extracten van avocado- en sojaolie zijn mogelijk niet alleen gunstig tegen artritis. Er zijn aanwijzingen dat deze combinatie ook kan helpen bij het voorkomen van parodontitis, ook wel tandvleesaandoeningen genoemd. Deze ontstekingsziekte kan symptomen omvatten zoals rood en bloedend tandvlees, slechte adem en de afbraak van botten en weefsels rond de tanden. In het ergste geval kan dit tand verlies veroorzaken. Volgens een onderzoek in botcellen en parodontaal weefsel kan het avocado- en sojaolie-extract het eiwit IL1B blokkeren. Dit eiwit bevordert ontstekingen en is de belangrijkste oorzaak van weefselvernietiging en botverlies bij tandvleesaandoeningen.

DUS:

Avocado- en sojaolie-extracten vertonen ontstekingsremmende effecten door een eiwit te blokkeren dat weefsel- en botverlies veroorzaakt.

 

  1. Verbetert de huid en verbetert de wondgenezing

wetenschap-gezondheid-avocado-olie
wetenschap-gezondheid-avocado-olie

De vetzuren in avocado-olie lijken gunstig te zijn voor je huid. Een onderzoek bij patiënten ontdekte dat een crème met avocado-olie en vitamine B12 de symptomen van psoriasis verbeterde na 12 weken behandeling. Avocado-olie is ook onderzocht op zijn vermogen om huidletsel te behandelen. Een studie op dieren heeft aangetoond dat het de wondgenezing kan versnellen.

DUS :

Een kleine studie bij mensen wees uit dat een vitamine B12-crème met avocado-olie de symptomen van psoriasis verbeterde en de avocado-olie heeft een snellere genezing van wonden bij dieren.

 

  1. Neutraliseert vrije radicalen

Antioxidanten bestrijden cellulaire schade veroorzaakt door vrije radicalen, die afvalproducten zijn van het metabolisme. Hoge niveaus hiervan kunnen leiden tot oxidatieve stress, wat kan bijdragen aan ziekten zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen. Door elektronen aan vrije radicalen te geven, kunnen antioxidanten deze neutraliseren, waardoor ze geen schade kunnen aanrichten. Er bestaan ​​veel soorten vrije radicalen, maar van zuurstof afkomstige radicalen, bekend als reactieve zuurstofsoorten (ROS), zijn het meest zorgwekkend. Mitochondria, de celorganen die energie produceren, zijn de belangrijkste bronnen van ROS. Volgens een onderzoek bij diabetische ratten kan avocado-olie beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen door de mitochondriën binnen te dringen. Eenmaal daar kan het vrije radicalen neutraliseren en voorkomen dat ze dit belangrijke cel orgaan beschadigen.

DUS:

Bij dieren kan avocado-olie de mitochondriën in de cel binnendringen en de productie van schadelijke vrije radicalen verminderen (zie noot).

 

  1. Is zeer gemakkelijk te gebruiken

Avocado-olie is veelzijdig en gemakkelijk in jouw dieet kan worden opgenomen. Het kan bijvoorbeeld koud worden gegeten, maar het is ook een veilige en gezonde bakolie omdat de vetzuren stabiel zijn bij hoge temperaturen. Hier zijn een paar manieren om avocado-olie aan uw dieet toe te voegen:

DUS:

Avocado-olie kan op veel manieren worden gebruikt. Het kan koud worden toegevoegd aan salades of smoothies, en is ook geweldig om te koken, grillen of bakken.

wetenschap-gezondheid-avocado-olie
wetenschap-gezondheid-avocado-olie
  1. Verhitting

 De olie van de avocado is bekend om zijn hoge verhittingspunt. In tegenstelling tot koolhydraten en eiwitten kunnen vetten een hoge temperatuur verdragen. De grens wordt overschreden bij het ‘rookpunt’. Dit is de temperatuur waarbij vetten zich splitsen in losse vetzuren en glycerol. Dit glycerol kan vervolgens verder ontleed worden, waarbij een blauwe walm ontstaat met giftige stoffen, waaronder propenal (acroleïne). Deze stof heeft een indringende geur, een onaangename smaak en veroorzaakt irritatie aan ogen en luchtwegen.

Avocado olie = 272°C
Extra vierge olijfolie = 160°C
Geraffineerde olijfolie = 248°C
Geraffineerde kokosolie = 178°C
Boter = 178°C
Sesamolie = 232°C

Wil je meer kennis op doen, bekijk dan mijn voedingsblog.  Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met mij op. 

wetenschap-gezondheid-avocado-olie : Noot: Onderzoeken op dieren kunnen niet worden vergeleken met mensen, maar hiermee kan wel een gezondheidseffect worden aangetoond.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.