Facebook Twitter Youtube

Behandeling bij verhoogde cholesterol

behandeling verhoogde cholesterol

Een te hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten kunnen onder andere worden veroorzaakt door verkeerde eetgewoonten. Dit is dus de reden dat jouw arts je naar mij heeft doorverwezen. Ik kijk samen met jou naar jouw huidige leefstijl en eetpatroon.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof in het bloed. Voor het grootste gedeelte wordt dit in de lever aangemaakt. Het andere deel komt via de voeding het lichaam binnen. Cholesterol is een bouwstof voor cellen en hormonen. De belangrijkste soorten cholesterol zijn de HDL en de LDL. Met name een te hoog LDL cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Voeding en cholesterol

Gezonde voeding kan ervoor zorgen dat jouw cholesterolgehalte weer op een gezond niveau komt. Denk hierbij aan:

Door vetten van dierlijke oorsprong (uitzondering is vis) in de voeding te verlagen en de plantaardige (onverzadigde vetzuren) te verhogen, kan het cholesterolgehalte verbeterd worden. Graag stel ik samen met jouw een persoonlijk en praktisch advies op.

In het dagelijks leven merk je niets van een hoog cholesterolgehalte. Een hoog cholesterol verhoogt je risico op hart- en vaatziekten. Door gezond te eten kun je je cholesterol verlagen.

DUS:

Letten op vet in de voeding. Er zijn 2 soorten vetten, de verzadigde en de onverzadigde vetten. Voor je cholesterol is het goed om weinig verzadigd vet te eten en meer van onverzadigde vetten.

DUS:

Risico factoren hart-en vaatziekten

Omdat een verhoogd cholesterol een risicofactor is voor hart-en vaatziekten, kijken we ook altijd naar de andere risicofactoren tijdens de behandeling, zoals:

De volgende onderwerpen kunnen tijdens het consult met de diëtist aan bod komen:

MAAK EEN AFSPRAAK

Verhoogde cholesterol en overgewicht

Heb je naast een verhoogde cholesterol ook overgewicht? Dan is het verstandig om af te vallen.

Lees verder over afvallen