Behandeling van darmziekten

Waar kun je aan denken bij de behandeling bij darmziekten? Bij aandoeningen van de darmen is het vaak zo dat eten en drinken problemen geven.  Bepaalde voedingsmiddelen kunnen klachten geven en worden worden niet meer gegeten, dus vermeden. Het gevolg hiervan is dat de voeding te eenzijdig wordt, waardoor dit in sommige gevallen kan leiden tot een tekort van bepaalde vitaminen en mineralen.

Gevolg

Daarbij komt dat de tekorten kunnen verergeren bij mensen met diarree of bij ontstekingen in de darmen. Het verlies aan voedingsstoffen wordt dan groter maar de behoeften zijn ook groter. Er is dan geen evenwicht en dit leidt tot problemen.

Waar kan de diëtist je bij helpen?

Ik ga voor je uitzoeken wat de werking is van bepaalde voedingsmiddelen op jouw darmproblematiek of ziekte. En welke voeding past bij jouw problematiek en jouw lichaam, zodat jouw voedingsinname gezond en  gevarieerd is. En je daardoor alle voedingsnutriënten, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Klachten

De klachten bij prikkelbare darm syndroom (PDS) zijn per persoon verschillend.  Als je veel last hebt van een opgeblazen gevoel zul jij baat hebben bij het vermijden van deze voedingsmiddelen. Maar heb je bijvoorbeeld erg veel kramp dan heb je misschien meer baat bij een eliminatiedieet.  Het FODMAP dieet is hier een voorbeeld van.  Dit geldt ook voor een glutenvrij of tarwevrij dieet bij coeliakie. Je voeding aanpassen komt nogal precies als je wilt voorkomen dat je geen tekorten of overschotten binnenkrijgt. De diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor 3 uur per jaar. Lees hier meer over.

Wat kun je zelf doen

Wat kun je zelf doen bij darmproblemen?

Wil je meer informatie over specifieke darmziekten, klik dan op deze link.