Behandeling van hart- en vaatziekten

Behandeling hart-en vaatziekten
Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten (HVZ) zijn aandoeningen aan het hart en vaatstelsel, zoals beroertes, ischemische aanvallen (TIA), hartinfarcten,  en etalagebenen (vaatlijden van de grote vaten). Ze behoren in de westerse wereld tot de belangrijkste doodsoorzaken.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk bij hart- en vaatziekten. Uiteraard stelt de arts een behandeling voor. Daarnaast kun je via gezonde voeding hart- en vaatziekten voorkomen.

Medicatie

Medicatie soms nog niet nodig (in overleg met de arts) en kun je door middel van aanpassingen in je levensstijl de kans op hart-en vaatziekten verlagen. Je kunt hierbij denken aan een gezond voeding- en bewegingspatroon. Maar ook stoppen met roken en ontspanning hebben een positieve invloed op het hart en de vaten. Verder is afvallen ook van belang als er sprake is van overgewicht.

Wat kan de diëtist voor jou betekenen

De volgende onderwerpen kunnen tijdens het consult met de diëtist aan bod komen:

Oorzaken hart- en vaatziekten

In 2019 overleden er ruim  37.433 mensen overleden aan hart- en vaatziekten in Nederland. Waarvan 18.208 mannen en 19.225 vrouwen (211,4 per 100.000 mannen en 220,2 per 100.000 vrouwen).

Een ongezonde leefstijl kan de kans op hart- en vaatziekten verhogen. Maar wat kun je doen om de kans op het krijgen van hart-en vaatziekten te verlagen:

Wanneer is de bloeddruk te hoog?