Facebook Twitter Youtube

Behandeling van COPD

Behandeling COPD

Wat is COPD?

COPD is een afkorting van de Engelse term chronic obstructive pulmonary disease, een chronisch obstructieve longziekte (er is dus een aanhoudende obstructie (vernauwing) in de longen). Het is een verzamelnaam voor de longaandoeningen chronische bronchitis en longemfyseem

Het is een ongeneeslijke ziekte met als belangrijkste kenmerk, ernstige benauwdheid. Simpel gezegd is COPD een ziekte waarbij de longen altijd vol zitten met kleine ontstekingen, die blijvende schade veroorzaken. Ademtekort bij bijvoorbeeld het traplopen, werken of aankleden is een veelvoorkomende klacht.

Behandeling COPD

Hoe vaak komt de ziekte voor?

In Nederland hebben ruim 320.000 mensen de diagnose COPD. Daarnaast zijn er nog eens 300.000 mensen met een zeer hoog risico op COPD, zonder dat zij dit zelf weten.

COPD is de vijfde doodsoorzaak ter wereld en zal in de toekomst nog verder klimmen op de lijst van doodsoorzaken. COPD komt meestal pas voor op oudere leeftijd, maar soms door een erfelijke ziekte ook eerder.

Chronische bronchitis

Bij chronische bronchitis zijn de bronchiën, de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen regelmatig ontstoken. Daardoor wordt er meer slijm aangemaakt en is ademhalen lastiger.

Longemfyseem

Longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in het zuurstof komt. En dat de afvalstoffen weer uitgeademd worden. Bij longemfyseem gaan langzaam steeds meer longblaasjes verloren. Dus hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker zuurstofinname en afvalstoffen afvoeren wordt.

Rol diëtist

De diëtist is een belangrijk onderdeel van de multidisciplinaire zorg die rondom de COPD patiënt aanwezig is. Als de voedingstoestand verslechtert, kan het volgende optreden:

Dus een goed berekend voedingsadvies met aandacht voor voldoende eiwitinname is van groot belang. Ook kan ik veel tips geven bij voorkomende klachten als slijmvorming, droge mond, vermoeidheid, verminderde eetlust.

Heb je een hoge bloeddruk en/of een verhoogde cholesterol en overgewicht?

Heb je naast een te hoge bloeddruk en/of verhoogde cholesterol ook overgewicht? Dan is het verstandig om af te vallen.

Lees verder over afvallen