Wat is coeliakie

Coeliakie spreek je uit als seuliakie (seu-lia-kie). Het is een auto-immuunziekte  waarbij het lichaam geen gluten verdraagt. Gluten is een eiwit dat voorkomt in de granen tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Als iemand met coeliakie gluten eet, leidt dat tot activatie van het immuunsysteem. Er worden antistoffen gevormd. Bij herhaaldelijk gebruik van gluten leidt dat tot beschadiging van het slijmvlies in de dunne darm, waardoor de darmvlokken kapot gaan. Dit kan verschillende klachten tot gevolg hebben.

Ook worden belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen. De meest voorkomende klachten zijn: buikpijn, winderigheid, afwijkend ontlastingspatroon, opgeblazen gevoel, vermoeidheid, misselijkheid en gewichtsverlies. Maar ook botontkalking, humeurigheid, depressiviteit, onvruchtbaarheid, neurologische afwijkingen en tekorten (zoals, vitamine B, D, ijzer), komen regelmatig voor. Sommige mensen met coeliakie hebben weinig klachten, maar helaas betekent dit niet dat het geen nadelige gevolgen heeft.

Klachten

Ook worden belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen. De meest voorkomende klachten zijn:

Sommige mensen met coeliakie hebben weinig klachten, maar helaas betekent dit niet dat het geen nadelige gevolgen heeft. Kenmerken van coeliakie bij kinderen zijn platte billen, dunnen armen, veel huilen en achterblijven in groei en gewicht gaan gepaard met deze aandoening. Voor volwassenen ligt het wat gecompliceerder.

Hoe vaak komt coeliakie voor

Coeliakie is bij 1% van de Nederlandse bevolking vastgesteld, maar dit aantal neemt sterk toe. De diagnose coeliakie kan zowel op jonge als op volwassen leeftijd gesteld worden. Naar schatting hebben in Nederland zo’n 160.000 mensen coeliakie. De meeste van hen, zo’n 140.000, weten dat nog niet. De Nederlandse Coeliakie Vereniging heeft een test gemaakt om een eerste inschatting te kunnen maken of iemand wel of geen coeliakie heeft. Klik hier om deze test te maken.

Denk je dat je coeliakie hebt, ga dan naar de huisarts voor een diagnose.


Tarwe
Tarwe

Auto-immuunziekte

Bij een auto-immuunziekte maakt je lichaam antistoffen tegen je eigen weefsels. Bij iemand met coeliakie ontstaan door het eten van gluten ontstekingsreacties in het darmslijmvlies van de dunne darm.

Risico’s

Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant darmplooien met daarop darmvlokken. Dit is een groot oppervlakte voor de voedselopname. Dus voor de opname van voeding, vitamines en mineralen etc. Iemand met coeliakie Bij iemand  coeliakie kan door het langdurig eten van gluten ontstekingsreacties ontstaan. Door deze ontstekingen worden de darmvlokken beschadigd. Dus worden de voedingsstoffen niet meer opgenomen door de darmen.

Glutenvrij

Voor mensen die niet tegen gluten kunnen is slechts één behandeling mogelijk: een glutenvrij dieet. Ik kan je hierbij heel goed op weg helpen. Tevens ben ik aangesloten bij de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV). De enige behandeling van coeliakie is een levenslang glutenvrij dieet.

Gluten komt voor in de graansoorten tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Haver is van nature glutenvrij, maar is vaak besmet met gluten. Gluten komen ook in producten die van deze granen zijn gemaakt, zoals brood, crackers, koek, pizza, pasta, meel, bloem, deeg, cake, wraps en gebak. Daarnaast zit gluten vaak verborgen in bijvoorbeeld soep, saus, snoep, ijs, bier, cornflakes, vleeswaren, bouillonpoeder en kant-en-klare producten en maaltijden.

Een glutenvrij dieet houdt in dat alle granen die gluten bevatten en de producten die hiervan zijn gemaakt, worden vermeden. Pas dan kan het darmslijmvlies herstellen en zullen de klachten verminderen. Hoe lang dit duurt verschilt per persoon.

Waarmee helpt de diëtist?

Om goed te kunnen beoordelen of je iets wel of niet mag eten, heb je veel kennis van voeding nodig. Door het volgen van een glutenvrij dieet kunnen de klachten vaak snel afnemen. Een diëtist kan helpen een glutenvrij dieet in jouw leven in te passen. Daarbij wordt er goed gekeken naar de juiste voedingsvervangers zonder hierbij voedingstekorten te krijgen.

Samen stellen we een voedingspatroon samen en bekijken we welke producten je wel en niet kunt eten. Het goed kunnen lezen en beoordelen van etiketten is hierbij erg belangrijk. In het glutenvrije dieet ontbreken de graansoorten die veel voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur bevatten en is de kans op tekorten aan vitamines en mineralen groot. Het is dus verstandig om samen te kijken naar vervangende producten en supplementen.

Weetjes

Wil je meer weten kom gerust langs.


Maak een afspraak

Wil je nog verder lezen?

Check dan de voedingsblog of de receptenpagina. Heb je vragen over afvallen? Klik dan op de link hieronder.


Lees verder over afvallen


Facebook


Envelope


Whatsapp